Intiimin musiikkiteatteri Kapsäkin lavalle on loihdittu oivallisesti Hattulan Pyhän Ristin kirkko. Keskiajalta peräisin olevat kirkkomaalaukset saavat modernin valoteknisen toteutuksen (Mirkka Saari). Rottien pyhimyksen uusintaensi-iltaan näkyy saapuneen myös kirjailija ja libretisti Anneli Kanto.
Tekeillä olevasta suuresta urakasta puuttuu yksi maalari, mutta kylällä kuuluu olevan koristemaalauksia tekevä tyttö, Pelliina (Aurora Manninen). No eihän sellainen käy…Siitä syntyy alkupuitteet Rottien pyhimyksen feminismiin. Lisäksi linnanrouva Märta (Eeva Semerdjiev) on maksanut maalaamisen. Hänellä täytyy olla sananvaltaa nyt. Ja sen ylhäinen rouva kajauttaa ilmoille operettimaisen oivasti. Toiseksi ei jää vastapari, Petri Bäckströmin Petrus-pappi.

Rottien pyhimys on myös oodi taiteelle ja taiteentekemiselle. Ensin nuori koristemaalari ei edes tiedä, mikä on kuva…Tämä vaatii jo eläytymiskykyä 1500-luvulle. Mitä oli visuaalisuus tuolloin, kun ei tiedetä, mikä on kuva? Petrus-pappi on ensinnäkin jyrkkänä, että naisista ei ole kirkontyöhön, toiseksi kirkon seinille eivät sovi alastomat naiset, kidutetut neitsyet eivätkä paholaisen teot. -Jumalan huone vai ihmisten huone, kysyvät puolestaan maalarit Andreas (Kai Bäckström) ja Martinus (Jasper Leppänen). He haluavat kuvata kaiken kuolemasta paratiisiin tai toisin päin, tuskasta iloon ja toivoon.

Jukka Nykäsen säveltämä musiikki soi livenä hienosti, eri toten hullaantuneiden Pelliinan ja Martinuksen duetto. Sittemmin rakkaustarinan käänteet töksähtävät minulle, joka en ole kirjaa lukenut. Lukiessa henkilökuvat varmaan taustoittuvat paremmin, Martinuksen rikos ja petturuus, Pelliinan jääminen enkelimäisen rakastavaksi erityisen julman teon jälkeen…Kokonaisuus sinänsä on ehyt, joskin puheessa ja sen painotuksissa noudatettu vanhakantainen tyylilaji tuntui vähän tunkkaiselta. Puhetyyliä olisi sopinut uudistaa siinä muun modernin tekniikan ohessa.
Teoksen mukana kulkee myös usko ja sen koettelu. Onko Jumalan ihmeitä olemassa – vai onko uskoni vain lapsellista kuvitelmaa? Pappi joutuu riutumaan aatoksissaan. Taiteilijat sen sijaan kiittävät maalaamisen onnea: Me katoamme, mutta kauneus ja toivo jää.
Kuvat Sakari Röyskö
Reetta Ristimäen ohjaama Rottien pyhimys on ohjelmistossa maaliskuun alkupäiviin. Seuraava ensi-ilta on komediallinen kantaesitys Koesoitto 15.3. Tämän esityksen hienoilta muusikoilta ovat koesoitot takanapäin: Janek Öller, Ilkka Heinonen, Miika Vintturi.