kuvat saimaan teatteri
Ei tullut kutsua kenenkään tuttavan kesähäihin, mutta pääsinpäs kunnon häähumuun: Saimaan Teatterin kiertue alkoi Juvan Jukolasta juhannuksen jälkeen. ”Häät” on teatteritaiteen kandidaatin Aino Pennasen käsikirjoittama komedia, jonka takana on koko tiimin vakavaa pohdintaa tämän ajan aiheista, maahanmuutosta, sinkkuudesta, seksuaalisuudesta, ennakkoluuloista, erilaisuudesta. Etsivä löytää hääkaaoksen keskeltä yhteiskunnallisten rakenteiden käsittelyä, vaikka ryhmä ensinnä innostui tutkimaan lähinnä hääperinteitä ja -leikkejä. Hetkittäin teemat huuhtoutuvat vessanpönttöön – toisaalta WC näyttämöllä tarjoilee kiertävälle ryhmälle ja pienille lavoille osaston, jossa kahdenvälisiä kohtaamisia toteutetaan.
Jo saapuminen lippujonoon toi nosteen tulevaan esitykseen. Olimme kaikki kuin häävieraita, jotka poseeraavat hääparin kanssa. Väliaikakin oli täyttä menoa. Pihan puolella tapahtuu sään salliessa samantapaisia juttuja, kuin muinoin kyseisen Maamiesseuran talon pidoissa. Mahdollisuus sekä sisä- että ulkotiloihin on ihanteellinen ratkaisu Suomen suvessa, jossa ilma ei aina ole kuin morsian.
Entä itse esitys? Sille pitää antautua turhista kliseistä nurisematta, mikä on helppoa näiden energisten ja yhteen hitsautuneiden nuorten ammattilaisten kanssa. Tuottajat Wilhelm Grotenfelt ja Tom Rejström kaasoina näyttämöllä nousevat kantavammiksi voimiksi kuin hääpari itse, mutta kyllä kaikki tonttinsa hoitavat. Savolaisella appiukolla on vaikeuksia suhtautumisessa syyrialaiseen, viinaa juomattomaan mustikkelivävyyn. Morsiamen sinkkusiskon avulla linssin alle vetäistään vanhapiikateemaa. Kuokkimaan saapuu eksä, suosikkivävy, jonka rooli saa ravisteltavakseen niin homoutta kuin niitä ennakkoluuloja, jotka yleensä kohdistuvat maahanmuuttajiin. Kakkoskaaso Helsingistä tarjoaa sulholle vertaistukea emigranttina Savossa. Ja vaikka mitä. Paheksuja voisi puhahtaa, että aiheiden runsaus johtaa vain pinnan hipaisuun kaikessa, mutta tekijöiden vastauksessa on asennetta: ”Häät-esitys ei ole moraliteetti. Se on syntynyt ihmettelystä ja itsetutkistelusta vailla painetta löytää oikeaa tapaa ajatella ja elää.” Ilman paineita tuntuu elävän myös ykköskaaso, raskaana oleva suurperheen äiti, joka elehtii kuin drag queen. Tahallaan vai vahingossa, en saa selvää, mutta hän on karismaattinen. Ykköskaason aviomies on muusikko. Oikeasti Henri Lyysaari on suorastaan musiikin moniottelija. Nyt hän on tehnyt näytelmän monipuolisen äänisuunnittelun ja hienot sovitukset.
Vas marketta tikkanen, Wilhelm grotenfelt, aino pennanen, janna räsäänen, tom rejström, ed boodi kabbani
Musiikki saa erikoismaininnan iäkkäältä kommentaattoriltani, joka on itsekin muinoin soittanut haitaria Jukolan lavalla, tanssinut siellä häitä ja vedellyt toisaalla Akselin ja Elinan häävalssia, jota tässä tanssivat Janna Räsänen ja Boodi Kabbani. ”Laulu meni jokaiselta puhtaasti. Kuoro ei laulanut pelkässä tutissa ja kaikki pysyivät sävellajissa, siitä minä nautin.” Muun muassa käsikirjoittaja livertää puhtaasti Pariisin taivaan alla. Hän viettää toista kesää Saimaalla, mutta ensi kertaa näyttämöllä. Niinpä hän onkin kirjoittanut itselleen ujon avoanoppiroolin, joka muutoin tuskin puhua pukahtaa. Esityksen on ohjannut helsinkiläinen Riikka Oksanen, ”joka tuntee paljon julkkiksia”. Pieni mutta kiva käsiohjelma sisälsi niin filosofiaa kuin huumoria, vain musiikkilista puuttui. No, varsinkin viimeisen biisin nimeäminen paljastaisikin ihan liikaa etukäteen :). Lavalla nähdään myös Marketta Tikkanen, Heikki Ranta ja Piia Peltola.
Kiertuekalenteri löytyy täältä: www.saimaanteatteri.fi